Tuesday 18 October 2011

...AL-FATIHAH BUAT MOK...

Al-fatihah mok
Hard 2 b strong wpon korang nmpk aku mcm biasa jerk … senget2 n giler2 … still leh jd aku yg mcm korang knl … nk citer pon rs mcm x mampu … no word could I describe how I miss “mok” …
Klu korang nk thu mok ni pangkat nenek la bg aku … aku dah xde nenek n atuk d kedua2 belah parent aku since aku kecik2 lg …  xsempat rs kasih syg nenek n atuk cmner … tp mok gantikan tmpt atuk n nenek aku … mok xde anak …mok la bela adik beradik mama aku … n mok la jaga aku n adik2 dr sjk2  kami kuar d bumi Allah ni dr perut mama … aku knl mok sjk2 ari 1st aku lahir …
Aku manja dgn mok … dlu2 masa kecik mok dukung aku … aku naik kendong mok … mok suap aku … tdo dgn mok … mok ,  rindu mok suap nasi + kicap + gula haaaa….ni makanan yg plg mok suka wpon ade lauk yg plg sedap antara benua sekali pon … wpon mcm tu jerk … bila kena suapan tgn mok aku mkn menambah2 …  tp mok sgt gemar nugget … kalau mok nk nugget mok akn kata nk kuih yg “kuning2 “ .. bila mkn mok akn kata sdp … pandai mung buat … hehehe mok x thu itu ler fastfood …mok suka g KFC … hurmm memori terindah bw mok g KFC slps anta dia g klinik … mok cicah meatball dgn air … heheheh nakal kan mok … sgt rindu mok …
Rumah mok blakang umh aku jer … so mlm2 lps tgk tv n wat keje skolah aku naik la umh dia utk sleeping beauty … hehehe …aku akn sleep ngn mok bersama bantal “bunyi” as known as bantal busuk … tp aku pggil bntal bunyi sbb … ehehe bntl aku tu isinya kekabu yg terisi skali ngn biji2 nya … ade lobang sbb terkoyak muat2 jari aku … so bila nk tdo aku akn masukkan jari dlm tu …main2 kekabu … so biji2 kekabu yg grk2 tu akn menghasilkan bunyi mengulik aku smpai pg … owhh lena … tp  aku lena bkn sbb bntl tu,aku lena sbb mok yg ulik … mok yg peluk aku … wktu2 subuh dgr suara abh n ma kejut … la ooo la .. bgun2 lambat dh ni nk g sekolah … berkali2 ma n abh pggil aku wat2 lena … mok pon kejut dgn kata bangun2  abah panggil dah tu … nk g sekolah x mok tnya … aku diam jer pjm mata … mok kata x nak g tdo la … heheheh bahagia nya … tp mok kata lg … bangun la suhaila x g sekolah seksok(esok2) leh jd “neja” (manager) … x g “ngaji” (belajar) gak nk jd “gapo” (apa) nnt … nnt dpt gaji bulih bg mok …owh mok syahdu aku terus bangun blk umh bersiap2 g sekolah … smpai kt tngga mok merendah kan diri suh aku naik blakang dia … nk anta blk umh … walhal sekali lompat je smpai tgga dapur umh aku … tp aku ni tnpa pkir brt bdn yg melampau terus peluk leher mok  membiarkan mok pikul beban aku yg mcm guni beras berisi … huhuhu … mok selalu kata sempat x mok rs gaji aku … alhamdulilah sempat wpon x seberapa …
Klau aku nk g hostel … mok selalu psn igt kt mok selalu … yer mok … selagi nadi berdenyut x pnh skali lupakan mok … bila aku keje mok selalu gak gtau g keje jauh2 mok meninggal x smpt nk tgk … aku terdiam jer …
Al-kisah ceritera  raya 2011 … 2 hari sblm aku pulang ke Kuala Lumpur mok dh x bermaya … mok tdo x buka2 mata … nk suap makanan n minum pon mok x nak … bdn mok pns … mok dmm ker … nfs mok mcm x menentu … mok owh mok … aku pggil …tp mok x buka mata … ada air kuar dr hidung mok … napa mok??? Mok dmm ke …mok … ade buih2 air kuar dr mulut mok … aku kesat berkali2 … tubuh mok dh kurus …isi dh xde … tggl kulit n tulang … mok … brt ati aku nk g KL … tggl mok dgn keadaan cmtu …
Brt ati utk pergi … brt mata memandang … terpaku langkah utk meninggalkan mok … sesayu ati aku cium pipi mok berkali2 … aku cium dahi mok … aku pgg ert tgn mok … aku slm tgn mok n aku cium … aku mtk maaf mtk ampun kt mok … aku mtk halal kan semua nya … jaga aku dr kecik bg aku ksh syg … lyn kerenah aku yg ntah apa2 … aku tgk bdn mok dr muka ke kaki … Tuhan dh bg aku rs lps ni mcm aku x kan dpt jmpa mok … terus aku cium kaki mok … tp aku hrp lps ni aku leh tgk mok lg … sbb aku kata mok nnt org blk lg …  
Aku grk blk ke KL 5/9/2011 mlm n smpai pd pagi 6/9/2011 memandangkan 7 sept dh mula keje … aku masuk keje sehari pd 7 sept tu … pagi 8 sept my 2nd brother msg kak,mok brt dah ni …aku reply bw la g klinik masuk air mayb keletihan sbb dh beberapa hari mok x mkn … my bro reply mama x nak bw dh … br aku je nk reply blk my bro dh call nangis2 teresak2 kata mok xde dah … means xde utk selamanya … aku terkedu lalu trun ke ruang legar MARA utk topup memandangkan kehabisan kredit td … lantas aku hubungi pakcik (ayh him) gtau … then mtk permisi bos …aku pulang ke rumah sewa utk discuss cmner nk blk ni .. ding dong ding dong pkcik x jd blk sbb ade hal mustahak yg perlu disettlekan … nk nek flight kul 11 dh x sempat … mama nk kebumi lps zohor … pkir2 nek bas je la … redha la xdpt tgk mok kali terakhir pon … Tuhan jer thu prasaan aku masa tu … lantas ke LRT utk ke hentian putra cr tiket bas … br je smpai stesen PWTC cousin aku call nk nek flight kul 1 … skrg kul 11 15 mcm x smpt jer … tp aku m`iya kan … berlari2 aku nek tren semula ke masjid jamek … utk tkr LRT putra ke KL sentral … dgn berbaju kurung siap pakai pas kerja MARA aku berlari … langgar2 org …ahhh peduli korang x knl kot aku …huhuhu smpai msjid jamek aku lak slh nek tren … kena tkr lg … masa semakin suntuk … hurmm pasrah jer nnt klu x smpt nek flight … sesmpai nya d KL sentral aku berlari2 lg utk dptkan bas ke LCCT –KLIA … nasib aku baik bas ade n nak gerak trus … ikksss bila - + x / x smpt aku nk kjr kul 1 … kompen ngn cousin aku flight kul 1 40 rupanya adddeiiii …
Sesampainya di airport Sultan Ismail Kota Bharu Kelantan … kami sewa keta airport utk blk ke pasir puteh … on da way ke Pasir Puteh aku call abah … abah kata semua dah selesai … be jer blk dr kubur … luluhnya hati tp aku kena tabah n redha … lps asar br smpai dpn rumah … ramai nyaaa org dtg melawat .
Adik pompuan aku ade d tangga ngn kwn2 nya trus salam n nangis2 …aku naik ke rumah dptkan mama… sayu tgk muka mama … salam dgn mama n ku cium wajah suci mama … aku segera ke tmpt tdo mok … kat ctu ade tilam jer tmpt mok selalu tdo … mok xde dah … mok dah nk tdo tmpt lain … rasa laju jer air mata nk mengalir laju … tp aku thn utk menampakkan aku ni tabah … tp ketahui lah aku sememangnya x kuat utk hadapi … rs sebak aku n adik perempuan a.k.a kak chik nek motor merempit g kubur …
Sesampai d kubur … Assalamualaikum ya ahlilkubur…. Melangkah longlai menuju ke kubur mok … tanah yg masih baru lg ditimbus … rasa nak gali nak tgk mok … nak peluk mok … aku pandang kubur mok yg masih lg tnpa baru nesan … dengan sayu ati aku sedekah kan al-fatihah memandang aku period … xleh nak bacakan yassin … sesayu hati pandang tanah perkuburan … mok bersemadi … aku doakan mok berada ditempat org2 yg beriman …  semoga mok bahagia disana … amin …

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...