Friday 27 July 2012

BUOH KEKOH CHAR/BUOH MULONG/ONDE2 a.k.a BUAH MELAKA


Hye all…di petang hari yg bosan... nak msg2 pon xtahu nak msg sapa kan... risau gak msg2 kita mengganggu org kan... org nk rehat,nak prepare utk berbuka puasa,nak beribadah ker...so,aku kembali memblog...ni ler keje aku time boring...aku n tulisan x dpt dipisahkan....erkk....yeke...hurmm...Hye all…penah mkn kuih onde-onde x??? kami org Kelantan panggil onde-onde/buoh kekoh char/buah mulong … hehhe byk kan nama dia … tp nama standard rasanya buah Melaka … mula2 elok jer bentuk... kecil molek...lama2 mls...heheh...bapak besar jadinya....huhuhu....taarrraaa …. ini ler rupe nya…




Balik keje smlm singgah kedai runcit beli kelapa n tepung pulut … gula Melaka dah ade mama bekal dr kampung … balik umah terus mulakan operasi … haaaa … duduk rumah sewa mana ade blender … aku tumbuk je guna lesung  daun pandan nk amik air warna ijau pandai tu … iks bapak manual kan … hehheh .. tp xpe sbb nk makan aku berkorban la kan … then dh dpt jus pandan tu aku adun doh … masukkan air pandan tu dgn tepung pulut , ltk garam skit …uli2 tepung .. hehhe…dah agak2 ok boleh bentukkan bulat aku didihkan air dlm periuk … dah mendidih aku masukkan doh yg dibentukkan bulat n masukkan inti gula Melaka kt dalam … mula2 doh ni akn tenggelam tau dlm air tu … bila dia masak …dia akn timbul ke permukaan air… haaa..masa tu la kita angkat guna penyejat …trus masuk dlm bekas yg ade kelapa parut.Pastu golek2 dlm kelapa tu biar melekat dkt doh td … then …ummppp yummy2… boleh hidang n mkn …

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...