Monday 19 December 2011

alam pekerjaan aku bermula...5 Ogos 2007





Kojo yop kojo…setelah bertarung selamanya 2 thn setgh sbg student DIA (Diploma In Accountancy) Alhamdulillah tamat pengajian aku di kolej professional MARA Indera Mahkota Kuantan Pahang.Believe it or not…aku dh abih…korang x caya aku amik akaun???hah!!jgn kata korang tuan punya bdn ni pon agk terkejut beruk bila KPMIM offer kos akaun…SPM dulu dok kls sains…x penah sikit pon blaja akaun…adeeiii bagaimana???hahhahaa…bagaimana??kenapa??mengapa ush korang persoalkan…Nov 2006 tmt ler geng akaun batch July-Dis 2004…hoo hoo hoo holickkkkk…iks…slh…hoho hoho horeeeeyyy…bila abih blaja nk pkir lak utk cri keje kan…nk apply smbung degree result sem akhir x kuar lg…so…apply keje dlu la kan…betapa bosan nya dok rumah…tdo bgun mkn…membesarkan saiz bdn yg dh sedia bsr…dh la menamatkan trus sport…makin tembam ler aku kan2…bhgia lak duk umh mkn mama masak…aduyaaii….time ni mmg bosan thp dewa dok rumah…ari2 abh beli srt khabar utk aku cr keje…ari2 print resume n pos…potostat sijil2…pulus pon abih kt ctu jerk…apply SPA…ade gk la pggil interview…tp x dpt…sob2…sedih...:’(
Last sekali aku apply ler degree kt KPTM Cheras…degree In Information Technology (Accountancy)…smgt baru dtg..nk study bersungguh2…mmg aku x main2 la…kwn2 berpoya2 pon aku dok apartment study…abih2 main pon aku g blaja menari poco2…hahahha…asgment semua siap awl…baguihh nyaaa…unexpected aku cmtu…walhal msa diploma dlu…esk due date mlm tu mmg ler berjaga…x tdo nk siapkan asement….hahahahha….tp kali ni aku lain kan…berubah???mayb…sbb aku fokus nk smbung master kt luar ngr…aku ade kwn baik kt cni…cumel…sblm tu al-fatihah utk arwah…dia meninggal dh…nama dia kak aishah…org nya kecik jer…kasut2 dia semua saiz bdk tadika…dia la kwn aku g mana2 msa dok Kptm ni…aku lupa dh apa nama sakit dia leukemia ke apa….dia selalu jatuh…aku ler tukang angkat dia…nsb baik dia kecik…hehehe….kak…ella rindu akak…senyuman akak…suara halus akak…semoga akak tenang disana….aminn….
 Pada suatu hari….teng teng teng….aku n kak aishah nek LRT g hentian putra…nk beli tiket blk kg…ade org call aku ckp aku dpt keje…kt GIATMARA…xthu napa…klu org lain mesti epy dpt keje…tp aku nangis teresak2 dlm tren…nk sandar kt bahu arwah mana la dpt dia tampung bdn aku..dia kecik kan…kak aishah lak yg menempel kt bahu aku smbil menenangkan keadaan…aku sedey sbb mind set aku nk biskan degree agknya…aku gtau abh n ma…dipendekkan citer…aku tnya lecturer2..kwn2…semua bg repond suh aku keje dlu…mama kata keje dlu kak,nnt ade rezeki smbung blaja PJJ…Tuhan,hanya Engkau mengerti perasaan aku…buka kan jln terbaik utkku….aku ambil keputusan utk solat istikarah…moga keputusan aku dredhai Allah…yg plg terharu bestfriend aku yg dok study kt india call bg pndpt…nama dia bayani…cumel orgnya…dh jd doctor skrg….last sekali kputusan aku utk keje…yer la..cer korang bygkan…duit abih wt print resume…potostat sijil2…duit pos….tp…xde rezeki lain yg dpt…Alhamdulillah…aku dpt GIATMARA… As penolong pegawai tadbir di GIATMARA Bachok Kelantan…aku kena handle 1 negeri Kelantan…
Tiba ler hari lapor diri..kt HQ  GIATMARA KL…hujung bln 7…aku postpone beberapa ari lwt utk pndh ke Kelantan…dr Cheras…5 Ogos 2007…aku ngn mama sbg peneman aku lapor diri dan memulakan tugas sebagai seorg pekerja di GIATMARA Bachok…waaa…menarik nya kan…dh jd staff…meriah kt bachok ni… ade pelatih …tenaga pengajar….staff2 admin…mula2 masuk keje biasa ler..sesi intro..berkenalan…pastu bos pggil aku utk explain sal skop keje aku…maaakkk aiii…seluruh Kelantan nk handle…dgn 14 buah pusat GIATMARA…dgn lbh krg 150 staff…ikss…x daya koiiii….masa mula2 masuk keje…bos aku ni grg…eii tkt ler…smpai nangis2 aku…siap nk berhenti keje…x thn beb…aku bru keje…tp bos wat aku mcm org yg dh lama keje…aku yg ala2 hingusan ni terpksa wt bnda2 yg aku rsa x wajar dgn umur ku masa tu…awl 21 la kwn2…nk deal dgn org2 luar…mcm2 la…nk lyn kerenah pengurus2 pusat….tp..pengalaman mengajar aku erti kematangan…aku rsa aku matang dri usia…mana x nya…opismate pon dh lbh berumur dr aku…so aku byk blajar ngn diaorg hal2 keje n kehidupan…owhh seronok….d saat kwn2 tgh smbung dgree aku dh jd pekerja….alhmdulillah…disini laa bermula khidupan yg bz wt diriku…tp life masa ni btul2 gembira…yer la kan…dpt pgg duit sndr…bergaul dgn komuniti…dpt g outstation sana sini….waaa…. seronok…kt pusat ni ade pelatih2…seronok jaga mereka…pagi2 klu amik baris….sukanya…tgk mereka menyanyi n kawad….part mrh diaorg ler plg aku suka…ala2 guru besar kata opismate aku…ikkss..walaupun mereka pelatih aku…ade yg tua dr aku…sebaya…ade jgk yg adik dr aku…tp agk2 mereka thu x aku muda dr mereka…ahhahahah..tp mereka hormat aku sbg pemimpin mereka….kt cni pelatih pggil aku CIK LA…apa pon umur aku…wpon korang tua dr aku…aku anggap korang adik2 utk aku pimpin dan bela nasib…aku nk tgk mereka semua terbela nasib bila dh keluar dgn jayanya dr institusi ni…sori  syg2 cik la…mrh cik la utk kebahagian awk semua…cik la mrh jer kan?? Xpnh denda korang ketuk ketampi..berdiri lama2 kt perhimpunan…lari keliling bangunan…x pnh kan???tp korang mesti sakit telinga dgr cik la bebel…ehhehehe….sapa suh korang x dgr kata???korang x pakai stoking kan???korang x potong kuku kan??korang x pakai kad matrik kan???korang dtg lwt kn???haaaa…..ptt ler korang kena mrh….bkn apa…cik la nk korang berdisiplin….
AKU...thn 2007 (kelakar kan muka x pndai touch up lg time ni)


AKU...Di GIATMARA Bachok


AKU...Bengkel Naziran & Qualiti....

Waaahhhh…pelatih2 ni ade hari rajin diaorg wt mkn2…msk sndr…gotong royong…ni ler part yg aku terharu…diaorg sggup tontong duit…sepakat membawa berkat…merapatkan silaturahim sesama pelatih2…aaahhhh aku plg igt diaorg gotong royong msk laksa…msk ikn singgam….msk bubur asyura…mmg xley luput dri memori…haaa….ade lak geng2 pelatih pompuan…bw mknn… sorang 1 mknn…time rht dok bwh pokok mkn sesama…jgn terkejut aku ni join diaorg…dgn aku skali kena bw mknn…aku lupa dh aku msk apa…waaa…mmg menarik….andai kata msa bleh berlalu,aku nk g waktu n saat ni…owwwhhh memori…..







Adik2 ..dimana kah kalian semua…buat apa skrg…semoga adik2 sekalian berada dlm kejayaan…
Heyyy heyy…rindu dgr korang nyanyi pagi2….”anak kecil main api……lalalala……


Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara

Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...