Thursday 29 December 2011

...Menangis hatiku menangis...

Ramadhan 2010 yang sedih…
Bila sebut psl ramadhan… tak lain x bkn nih bln pose kan…beberapa hari nk raya aku dh start cuti…excited beb nk buat biskut raya thn ni sbb nk cuba resipi yg aku belajar kt kelas belia…wink2…dipendekkan citer oven yg aku guna nih klasik thp dewa…aslnya guna letrik tp rosak…so abah pon menggunakan idea beliau yg agk berinovasi…buang segala wayar2 yg ade…ting!!!oven tu leh guna tp bakar ats dapur gas…heheheh…ni je oven yg aku ade kt umh…dh ley ltk muzuim pon…hikhik….tp aku ttp enjoy….excited kata nk buat biskut…dpendekkan citer siap menguli,siap terap…nk tunggu membakar lak…ni yg penat…kena menunggu…klau x bis ler hangus biskut aku….heheheheh…smbil2 tggu biskut masak aku ber facebook…mlm tu aku chat ngn cousin aku yg kerja kt KL…ding dong ding dong aku tersebut…rsa nk merasai cmner berhijrah….nk dok tmpt org….mesti best….nk rsa perasaan blk kg time nk raya….aiiishhh..terlebih mkn grm ke apa aku nih…dan2 jer rasa cmtu…..mcm akan jerk….




Punya ler menunggu biskut msk…smpai ke pagi aku tggu…kepala pon dh pening2…binggg!!!aku mula merebahkan diri…smpt lg tgk jam kt nset…dah dkt kul 7 pagi rupanya…owhh sleeping beauty ni mmg terbaaaiikkkkkkk….bru nk mimpi putera impian tiba2 nset aku bunyi…tgk2 number opis GIATMARA Tumpat…owhh hari sbtu arini…diaorg keje sbb ganti cuti….aku x smpt nk jwb…mesti Kak Pah yg call sbb no opis…biasanya xde org lain ler….klu no opis GIATMARA call…mesti pembantu eksekutif yg cari aku….terpkir2 napa nk apa la Kak Pah pepagi ni…baru nk tkn dail blk,risau gak tkt ade bnda urgen…Nset aku bunyi lg…aku jwb…dgr suara laki pggil nama aku…`laaa…..tido lg ko???....mcm suara abe deen…apa dia buat kt opis Tumpat…owhhh hantar wife dia Tenaga Pengajar kt ctu….

Abe deen:Laaaa….tdo lg ko?????
Aku: Yer abe deen sy bru nk tdo….wt sekut bru siap…(sambil pening2)
Abe deen: TAHNIAH la dpt g HQ
Aku: Gurau gapo abe deen pagi2 nih…
Abe deen:iyerr la…abe deen mai anta cik mie keje…staff2 cni oyk…abe deen mai opis buka emel….
Aku: Nipu laa abe deen…jgn nk gurau laaa.
Abe deen: Iyer…buat gapo nk tipu..abe deen dok dpn PC kak pah ni…abe deen tgh tgk emel nih…
Aku: yer ke abe deen…biar betul…sy kena transfer jabatan mana
Abe deen: xde tulis g jabatan mana…tp tmpt bertugas asl GIATMARA Kelantan ke tmpt bertugas baru ibu pejabat Kuala Lumpur….
Aku: hehehehhe nipu la abe deen..x logik dia x tulis dok jbtn mana…abe deen gurau kan
Abe deen: la…abe deen x gurau…la g buka emel la tgk…..
Aku: oyk molek abe deen sedih dh ni sy
Abe deen: Dah la g buka emel dlu tgk…xde dh kan Norsuhaila Ramli di Klate nih….la sorang jah kan
Aku: ok sy tgk emel skrg….

Tuuuuuuuutttttttt……talian aku n abe deen tamat….
Aku melompat turun katil trus cri laptop…bagaikan singa lpr aku terkam mr.broadband ….haaaaiiiiyaaaa…internet kt kg aku nih…lembab mcm cucu siput nk blaja jln…lama tul….nk loading emel….Ya Allah…dlm ati aku…dgn hrpn bkn nama aku tertera nnt….rsa nk kunyah internet ni….lembab!!!sbr2 lala…rsa debar…rsa sedih…mcm2 la rsa…tkt bagai nk g interview…haaaa………kt emel tu ada pekeliling pertukaran…dgn lafaz bismillahirrahmanirrahim…aku buka folder tu…tarraaaa!!!
Bil                                              Tempat bertugas sekarang                                 Tempat bertugas baru
*Norsuhaila binti Ramli              Penolong Eksekutif                                         Penolong Eksekutif
                                                       GIATMARA Kelantan         Ibu pejabat GIATMARA Kuala Lumpur
  

c…mana ade dia posting mana2 jbtn…xpnh tgk surat pertukaran cmnih….haaaisshhh….Mcm mimpi jerk..mmg nama aku aku sorang jerk nama NOSUHAILA RAMLI kt GIATMARA Kelantan ni…ade lg sorang nama Norsuhaila..tp binti Din..tp dia tenaga pengajar…Dimklumkan…penolong eksekutif yg bernama NORSUHAILA RAMLI tunggal…di GIATMARA Kelantan..xde dua..xde tiga…huhuuhuh…trima ler kenyataan yg tertulis tu adlh nama aku…aku terkedu…air mata mengalir laju smpai teresak2…Owhh KL menjerit!!!!!aku gtau mama…mama kata pergi…aku gtau abh….
Aku: abh,kak kena tkr g HQ,Kl….abh,kak kena tkr g HQ,Kl….Abh,kak kena tkr g HQ,Kl
(….c….3 kali aku ulang ayt sama…utk gtahu abh…abah terdiam…last sekali abah bersuara…
Abah: g la  mungkin rezeki kita lebih disana…kita x tahu apa yg dtentukan oleh NYA…Cuma satu jer abh jer abh nk pesan
Aku: (aku memandang sayu wajah abah…rsa x snggup nk g…tertggu2 apa pesanan abah memandangkan lmbt utk abh menyatakan….brt sgt kot psnn dia)
Gapo abh nk pesan (aku bertanya)
Abah: (Sambil menarik nafas panjang) kak g dok kuala lumpur satu je abh nk pesan….g dok kuala lumpur..blk kg jgn terikut..blk kg kecek luar (ckp bahasa KL)
Aku: aku ketawa (ilang tiba2 yg teresak2 td)
Igt nk psn apa…tu jer abh gtau..hahahhaha..aku thu abh joke…

Bos negeri en.nadzri pon x thu yg aku dtkrkan…dia pon terkejut…perlusgt ke khidmat aku dsana smpai org2 HQ x bincang dgn dia utk amik aku g sana…ooohh pasrah!!!aku call Ketua jbtn HR memandangkan dia mak angkat utk negeri Kelantan…dia kata dtg sue…dtg dlu….klu x,kena surcaj…tindakan tatatertib klau x lapor diri….ya ampun…maaakkk aiii smpai cmtu ..walhal org lain klau excuse xdenya kena tindakan tatatertib…call lak pengurus HR nk tnya aku ni posting kt jbtn mana..kata nya kewangan sbb aku ade background akaun..ikss….hrmmmm….redha…stlh pkir abis2…keputusanya aku akn g…bg aku g utk cri pengalaman baru…n mungkin juga ade rezeki lbh disana…insya allah…pttnya aku awl bln oktober…tp postpone 2 bln utk abiskan exam kt uitm…Ya Allah semoga rezeki dtmpt baru n keputusan ku mendapat redha mu….

Aku bkl lapor diri 1 Disember 2010….rasa teruja nk dok tmpt bru…nk rsa pengalaman baru….dpt opismate bru….task baru…ding dong ding dong….beberapa hari sblm lapor diri aku ma n adik pompuan aku kak cik grk ke Kl…memandangkan rumah sewa makcik dh settlekan…aku tggl masuk jer…ermm…aku menetap di tmn cahaya ampang…g keje ngn tren…tiba hari lapor diri..pepagi lg aku dh smpai HQ…tggu org yg uruskan kami  masuk…ade sorang lg laki dtg sesama ku utk lapor diri…g HR..dia dh siap isi borang n dh thu mana nk duduk tp aku….kata kak ayu aku kena tggu..sbb timbalan CEO n ketua2 jbtn bru nk discuss aku n ink ltk jbtn mana…WHAT???huhhhh!!!pasrah tul…lbh krg 2 jam lbh mereka discuss…hmm tertggu2 aku nih…then en.zizan bw aku ke jbtn yg aku bkl ditempatkan…dia kata u akn dok unit program khas…apa ke bnda unit pon aku x phm…kata nk bg aku jbtn kewangan…ikss…merepek2 jer kan…redha r…sbb dia org kata nk suh aku hndle kewangan d unit tu…nth la…apa2 jerk…
Mula2 masuk keje aku kena bace SOP…bace…smpai ngntuk2…pastu diberi tgs utk jaga JOM…Jelajah One Malaysia….program pemuda UMNO…dlm msa yg sama aku kena wt buku vott bg program GDR(GIAT dekat Rakyat)….slh sorang staff bg aku buku vott….KOSONG!!!!!!!x tulis apa2…dr thn 2008…. astagfirullah hal azimmmm…mmg huru hara nk settlekan nih…rsa nk jerit sekuat mungkin…buku vott ni aku x pnh wt msa kt klantan…kerani yg buat…aku tgk2 jer…n aku igt abe deen pnh explain kt aku….psl cmner nk ctt buku vott ni…tu pon x smpt brape minit dia explain,aku dh menguap..hahahahahah..sori abe deen…tp aku igt smpai arini dia pnh tunjuk kan aku apa itu VOTT…tqvm…nk ke x nak…terpksa la kan…time tu ade sorang bdk prktikal yg bntu aku…utk siapkan…korek gali timbus fail2…ade gk mklumat yg xjmpa…almaklumlah….2008 lg….rumit!!!tp tu la cbrn….kan2….

Aku jaga program JOM tu mula2 pening gak..sbb x phm…alaaaa…mcm aku mula2 bertugas kt bachok dlu la…nk igt kursus2 yg ade d 14 pusat di klate tnpa tgk list…mmg la pnt bru2 keje…dh la bila org tnya teragak2…haaa…lama2…x pyh tgk kertas aku leh explain…siap igt nama tenaga pengajar yg ajr….tarraaa..tp bila aku mula phm n aku dh siap kmskini data2…bos kata suh bg pengurus baru yg bkl masuk…adeeeiii bos2…aku bru jth cinta dgn task ni…dh nk bg org lain…bgaikan nk gugur jantung setlh pnt nya aku memahami task tu…thennn……….aku kena lak jaga PBR..program bantuan rumah…bunyi cm best kan….bila wt keje ni plak…mmm aku dok bwh sorang eksekutif…1 level tggi dri aku….mgkin dlu kt Kelantan apa pon jwtn leh wat sama jer…kerjasama…bntu membntu…tp cni…klu ko level bwh…jgn nk samakan ngn org level ats ko wpon tggi 1 level…huh!!!abe deen pon pegawai …leh kerjasama dgn baik..kerja enjoy…tp siap…bestkan????kt cni…sentuh nset nk msg,mau nya sound…x sdr diri….dia pon gayut…berfacebook…msg2….nth la perangai manusia ni…aku krg memahami…huhuhuhuhuhu….nk keje skema giler2…klau ko skema xper…ko pon huru hara…..persetan la….asl aku buat keje aku…n aku x kacau ko….ko x kacau aku…tp yg menjadi mslhnya ko kacau aku….selagi aku mmpu berthn….aku leh jd gunung brapi….tp gunung brapi yg lava belum mati…bila2 jerk akn meletup….
Aku manusia biasa bkn nabi…utk kemaafan adlh brt bg aku klu ko sekat performance aku…aku wt citer buruk psl aku yg bkn aku buat…stkt ko nk kutuk..ko nk ngumpat..lantak la..mulut ko….tp klu ko jarum bos psl keburukan yg bkn aku buat…aku serah pd Allah…aku x lyk utk menghukum…n aku x de kekuatan utk memberi maaf…
Korang boleh ker kerja tnpa komunikasi…aaaghhh..bagai dunia ni aku sorang jer ade...bisu…aku xleh…seyes…lbh2 lg tiada deal dgn bos…owhhh dunia…mereka bagai hero n heroin….aku bagai pelakon tmbahan…wtk aku bisu…xpon wtk org lalu lalang…aku ada ke xde…ttp drama tu dteruskan…tp cer korang byg bila hero n heroin tersepit….sapa diaorg cri… org lalu lalang yg wtk bisu ni akn jd HERO /HEROIN kan …hahahahahha…imaginasi…fantasi…tp nih…reality…
Tertekan beb!!!stress!!!tension!!!hahahah..adik bradik jiwa kacau semua dtg kt aku….aku blur skrg smpai xleh nk pkir pe2…sdih pilu…
Ya Allah…bantu la hambamu ini…aku berlindung pada MU dr rasa sedih dan gelisah,dan aku berlindung padaMU dr kelemahan n kemalasan,dan aku berlindung padaMu dari sikap pengecut n bakhil,dan aku berlindung pada Mu dari cengkaman hutang n penindasan org2…..amin…ya rabbal alamin….
                                                                                                            

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...